CASE GOTA

PRINT

BANNERS

FILM

Daniel Alkeberg Chef Service & Sälj på Gota Media

SUCCÉ!

I

"Vårt val föll på Alarmstreet då vi tyckte de bäst fångade den känsla vi ville få fram både i formgivning, bildspråk och copy. Effekten lät inte vänta på sig – vi hade mycket höga observationsvärden där 9/10 hade sett kampanjen."

UPPDRAG

Att marknadsföra Gota Medias nya app som skulle lanseras på elva olika orter.

 

PITCH

Vi vann mot ett gäng andra byråer.

 

‍‍ TILLVÄGAGÅNGSSÄTT

Gota Medias satsning på en omfattande nyhetsapp med en mängd olika funktioner såg vi som en rejäl utmaning, hur skulle vi väcka deras prenumeranters intresse utan att behöva skriva en roman om alla funktioner? Så vi valde att fokusera på funktionen ”Mina val” i appen och byggde hela kampanjen kring den, här såg vi nämligen möjligheten att kunna ”busa” rejält med läsarna så de skulle sätta morgonkaffet i halsen. Vi tog fram 7 olika karaktärer och presenterade dessa som Gotas nya Nyhetschef, en ny varje dag i print och sociala medier. Bl a en MC-knutte som bara skulle skriva om mode, en DJ som bara skulle förmedla nyheter om lokalpolitik, en jurist som bara skulle förmedla reportage om växter etc. Det blev såklart en enorm uppmärksamhet och oroliga läsare hörde av sig och undrade varför en MC-knutte skulle bli ny Nyhetschef och att tidningen bara skulle handla om mode? Mission accomplished. Dagen D när appen släpptes gick vi ut stort med information om appen och att alla kan bli sin egna nyhetschef om man laddar ner appen. Självklart fick Gotas alla riktiga Nyhetschefer komma till tals att de inte alls ska sluta och vikten i dessa ”fake news tider” att ha en riktigt Nyhetschef.

 

RESULTAT

Gota Medias nyhetsapp var den mest nedladdade nyhetsappen i appstore under en period, 9/10 hade uppmärksammat kampanjen och 7/10 hade laddat ned appen. Succé!

I

I

När vi skulle lansera nya lokala nyhetsappar för Gota Medias morgontidningar, i bl a Borås, Blekinge, Kalmar, Skåne och Växjö, ville vi ta extern hjälp för att “gå utanför” vår traditionella marknadsföring. Vårt val föll på Alarmstreet då vi tyckte de bäst fångade den känsla vi ville få fram både i formgivning, bildspråk och copy. Kampanjen med det offensiva budskapet “Vår nya nyhetschef” följt av ”Vill du också bli nyhetschef?” tillsammans med lokala profiler hade precis den rätta kombinationen av att väcka nyfikenhet och lyfta essensen i nyhetsappen – skräddarsydda, lokala nyheter, från där just du bor.”  Effekten av lanseringskampanjen lät inte vänta på sig – vi hade mycket höga observationsvärden där 9/10 hadesett kampanjen och där 7/10 antingen redan hade laddat ner nyhetsappen eller planerade att göra det."

När vi skulle lansera nya lokala nyhetsappar för Gota Medias morgontidningar, i bl a Borås, Blekinge, Kalmar, Skåne och Växjö, ville vi ta extern hjälp för att “gå utanför” vår traditionella marknadsföring. Vårt val föll på Alarmstreet då vi tyckte de bäst fångade den känsla vi ville få fram både i formgivning, bildspråk och copy. Kampanjen med det offensiva budskapet “Vår nya nyhetschef” följt av ”Vill du också bli nyhetschef?” tillsammans med lokala profiler hade precis den rätta kombinationen av att väcka nyfikenhet och lyfta essensen i nyhetsappen – skräddarsydda, lokala nyheter,från där just du bor.”  Effekten av lanseringskampanjen lät inte vänta på sig – vi hade mycket höga observationsvärden där 9/10 hadesett kampanjen och där 7/10 antingen redan hade laddat ner nyhetsappen eller planerade att göra det."

Daniel Alkeberg Chef Service & Sälj på Gota Media

Daniel Alkeberg Chef Service & Sälj på Gota Media

I

I